درباره وبلاگ


ذکات دانش نشر آن است . ( پیامبر اکرم)
با عرض سلام خدمت دوستان و دانشجویان و علاقه مندان صنعت عمران.
به وبلاگ تخصصی کاردانی و کارشناسی مهندسی عمران خوش آمدید.
وبلاگی رو که ملاحظه می فرمائید وبلاگی است پیرامون مسایل مربوط به مهندسی عمران در مقاطع کاردانی و کارشناسی. از شما دوستان تقاضامندم با گذاشتن نظرات و راهنمایی های خودتون ما را در هر چه پر بارتر شدن این وبلاگ یاری کنید. برای پیداکردن موضوع مورد نظرتون به آرشیو مطالب رجوع کنید. درضمن مقاله ها و جزوات و فیلمها و عکسهای خوب خودتون رو برای ما ایمیل کنید تا با نام خود تون در وبلاگ منشر کنیم. برای مشاوره و راهنمایی میتونید برای ما پیام بزارید تا حتی الامکان شمارو راهنمایی کنیم.منتظر حضور سبزتان هستم

مدیر وبلاگ : آتیلا امینی
نویسندگان
نظرسنجی
به نظر شما دوستان بهترین دانشگاه برای تحصیل رشته عمران در مقطع کارشناسی و ارشد کدام است؟













آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
وبلاگ تخصصی كاردانی و كارشناسی مهندسی عمران
آموزش و تحصیل ؛ هزینه نیست ، بلکه سرمایه گذاری است.
صفحه نخست             تماس با مدیر           پست الکترونیک               RSS                  ATOM
سه شنبه 26 مهر 1390 :: نویسنده : آتیلا امینی

حمل‌ونقل عمومی معضل بزرگ و پیچیده شهرهای بزرگ دنیاست.  گسترش معابر شهری و بزرگراه‌سازی‌ در دهه‌های 70‌و‌80 میلادی نهضتی بزرگ در میان شهرهای بزرگ به‌وجود آورد اما با گسترش شهرها و ازدحام خودروها خیلی زود بزرگراه‌ها در شهرها به شاهراه‌هایی بدل شدند که مملو از خودروها بودند.  از ابتدای دهه 90 مسئولان شهرها به ‌تدریج به فکر گسترش حمل‌ونقل عمومی در شهرهای بزرگ افتادند.
تلاش متفکران عرصه شهرنشینی بر این بود تا حمل‌ونقل را از حوزه عمومی شهر خارج کنند. اما بزرگراه‌ها و معابر گسترده شهری که هر روز عرصه‌ای از شهر را به‌خود می‌گرفت این امکان را از آنان ربود. بنابراین خیلی زود آنان به این نتیجه رسیدند که هم برای ایجاد معابری جدید و هم بازگرداندن روح زندگی به شهر، بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل درون‌شهری را به زیر زمین منتقل کنند. مترو بزرگ‌ترین مصداق این نظر بود اما تونل‌های بزرگ شهری به‌تدریج با تکیه بر این نظریه در شهرهای بزرگ جهان گسترش یافت و به رؤیای شهرسازان تحقق بخشید که حمل‌ونقل باید به زیر پوست شهر منتقل شود.
تونل توحید بعد از تونل رسالت دومین اقدام مدیران شهری برای تحقق این نظریه است؛ اینکه فضای بیرونی شهر در اختیار زندگی شهروندان قرار گیرد و بخشی از حمل‌ونقل به زیر زمین برده شود. اگرچه این تلاش‌ها با احداث تونل‌هایی مانند امیرکبیر، نیایش- صدر و حتی امام علی(ع) در آینده رنگی جدی به‌خود می‌گیرد اما تونل توحید شاید نقطه عطف تلاش مدیران شهری برای بردن خودروها به زیر عرصه شهری است.

 

 

 

 

 

 

 



ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.


نوع مطلب : معرفی مسایل و نکات عمرانی و آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


ساخت خانه های متحرک یکی از متدهای پیشرفته در امر مقاوم سازی در برابر زلزله است از این روش در ساخت ساختمان ها، آپارتمان ها، کارخانه ها و ساختمانهای مراکز تجاری استفاده می شود. این روش بسیار کم خرج است و در مناطقی که از نظر مقاومت در مقابل زلزله از سطح پایینی برخوردارند و در نواحی زلزله خیز سراسر جهان واقع شده اند بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد بدین ترتیب تمامی اصول ساختمان سازی به سمت ساختمان سازی مکانیکی متحول می شود. این ساختمان ها در برابر تمامی بلایای طبیعی از قبیل سیل، آتشفشان، رانش زمین و همچنین در مقابل زلزله های خطرناک و مهیب و حملات تروریستی هم مقاوم می باشد.
این طریقه مقاوم سازی که شیوه مهندسی ساختمانی "هاپکن" نام دارد نوعی مهندسی مکانیکی است که مدیریت و ابداع و سنجش تکنیکی آن را فردی به نام هاپکن به انجام رسانیده است. وی تا کنون چندین مورد از ماشین آلات مکانیکی را طراحی کرده و در این زمینه چند ابداع نوین داشته است.



ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.


نوع مطلب : مقالات علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


سه شنبه 26 مهر 1390 :: نویسنده : آتیلا امینی

سازه 80 نرم افزاری است که در محیط AutoCAD برنامه نویسی شده است.  این نرم افزار با استفاده از تکنیکهای AutoCAD Activex Automation  از سال  1376 تا کنون با حجم قابل توجهی از کارگروهی در حال توسعه بوده است . سازه80 خروجی نرم افزارهای SAP, ETABS , SAFE   را دریافت کرده و بر اساس آنها نقشه های اجرائی را در محیط AutoCAD ترسیم می کند. با توجه به این که کاربر، سازه 80 را در محیط AutoCAD اجرا می نماید، کلیه امکانات این نرم افزار به توانائی های سازه80 افزوده می گردد . بخشی از توانائی های سازه 80 برای ترسیم سازه های بتنی عبارتند از:



ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.


نوع مطلب : معرفی مسایل و نکات عمرانی و آموزشی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


به گزارش روابط عمومی مركز ملی مقاوم سازی سرانجام پس از 5 سال تلاش و فعالیت مداوم واحد  ITو انفورماتیک مرکز ملی مقاوم سازی ایران قطب شمال غرب کشور ، دانشمندان جوان این مجموعه توانستند برگ زرینی دیگر به مجموعه افتخارات ایران اسلامی بیفزایند. (طراحی نرم افزاری تمام خودکار و پر سرعت جهت طراحی و رسم نقشه های سازه ای ساختمان های بتن آرمه) این نرم افزار قادر است با دریافت فایل سازه از نرم افزار  ETABS  ظرف کمتر از 5 دقیقه پروژه مدل شده را بر اساس روابط طراحی آبا بازطراحی و اصلاح نماید . دکورد این نرم افزار در قرائت داده ، پردازش ، کنترل ، بازطراحی ، تیپ بندی ، برآورد و رسم نقشه های کامل اجرایی برای پروژه ای 6000 متری در 7 طبقه معادل 50 ثانیه ، و برای برجی 60000 متری در 45 طبقه 20 دقیقه ثبت شده است . شایان ذکر است این محاسبات و خروجی ها با سیستم کامپیوتر با ویژگی های عادی و قابل دسترس برای کلیه افراد  (  CPU: 3 GHZ , RAM 512 MB )  می باشد . توزیع و عرضه این نرم افزار به صورت انحصاری از طریق مرکز ملی مقاوم سازی ایران قطب شمال غرب به آدرس: تبریز /خیابان 17 شهریور جدید/ ساختمان ایران / واحد 32 / دبیر خانه مرکز به تلفن : 5565094 0411 و فاکس : 557228  0411 میباشد. آدرس اینترنت www.omi.ir , www.icsr.ir , www.civilica.ir  می باشد . لازم بذكر است سازمان علمی پژوهشی دانشجویان عمران سراسر کشور نیز از این برنامه حمایت کرده است.

منبع : http://isoces.ir





نوع مطلب : اخبار دانشجویی و دانشگاهی - علمی و فرهنگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دانشجویان و پژوهشگرانی که در داخل کشور به فعالیت‌های علمی مشغولند به دلایل مختلفی ممکن است توانایی خرید کتاب‌های تخصصی رشته‌های خود را نداشته باشند. کسانی که تمایل به خرید این کتاب‌ها دارند هم ممکن است قبل از خرید بخواهند نگاهی عمیق‌تر به محتوای این کتاب‌ها انداخته و در صورت اطمینان از مفید بودن آنها اقدام به خرید کنند.



ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.


نوع مطلب : مقالات علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


اگر اهل کتاب خواندن هستید و اگر بیشتر وقتتان را پای کامپیوتر می‌گذرانید، احتمالاً تا حد زیادی از سیستم کاغذی جدا شده‌اید و بیشتر مطالعه خود را پای کامپیوتر و با استفاده از فرمت‌های مختلف ایبوک انجام می‌دهید. موارد دیگری هم پیش می‌آید که دنبال منابع فارسی از قبیل مقالات، جزوه‌ها، آموزش‌ها، دستورالعمل‌ها و مانند آن هستید.



ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.


نوع مطلب : مقالات علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 23 مهر 1390 :: نویسنده : آتیلا امینی

باتوجه به رشد سریع تحقیقات علمی و عملی علوم و فنون نانودر کلیه علوم وصنایع توجه بسیار کمی به کاربردهای این پدیده در صنعت ساختمان و بطور عام در ساخت و ساز شده است ولی اخیراً با توجه به تقویت کننده ها و استحکام دهنده های نانویی در مصالح ساخت و ساز موج جدیدی با شتاب فزاینده ای صنعت ساخت و ساز را در بر گرفته است.

سیلیسیم دی اكسید یا سیلیكا فراوان‌ترین ماده سازنده پوسته زمین است. این تركیب با فرمول شیمیایی SiO2 ساختاری شبیه الماس دارد، ماده‌ای بلوری وسفید رنگ است دمای ذوب و جوش آن نسبتاً زیاد است و در طبیعت به دو شكل بلوری و آمورف (بی شكل)‌ یافت می‌شود.

کاربرد مهم سیلیس در تولید انواع بتن است كه كیفیت و خواص محصول تولید شدهآن بستگی زیادی به نوع و اندازه ذرات سیلیكا دارد. و نانو لوله های کربنی دارای دانسیته بسیار کم نسبت به فولاد و آلومینیوم می باشد. بطوریکه دانسیته آن تقریباً یک پنجم دانسیته فولاد و یک سوم دانسیته آلومینیوم میباشد. از کاربردهای مهم نانو لوله ها در ساخت سازه های سبک و مقاوم درمقابل کشش مطرح است که با کاهش وزن سازه مقاومت آن در مقابل زلزله بدلیل کاهش نیروهای وارده به سازه افزایش می یابد.در اینجا به بررسی اهمیت واثرات استثنایی سیلیسیم در بتن تأكید می‌شود.




ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.


نوع مطلب : مقالات علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


پدر زلزله‌شناسی ایران گفت: اگر زلزله‌ای به وسعت و شدت زلزله هائیتی در تهران رخ دهد میزان خسارات و تلفات انسانی آن 10 برابر بیشتر خواهد بود.

« بهرام عکاشه » به بررسی و مقایسه وضعیت زلزله‌خیزی شهر تهران و پایتخت کشور هائیتی پرداخت و افزود: اگر زلزله‌ای که در هائیتی رخ داد در تهران به وقوع بپیوندد ابعاد آن به مراتب سنگین‌تر و بزرگتر خواهد بود و معتقدم بزرگترین فاجعه تاریخ در تهران رقم خواهد خورد.

رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد تهران شمال با عنوان این مطلب که هرچند بافت شهری هائیتی با تهران فرق می‌کند گفت: فراموش نکنیم که پایتخت ایران هم مخروط افکنه آبهایی است که از کوههای البرز جاری می‌شود و متاسفانه یک رسوب نرم با ضخامت نسبتا زیاد به جا می‌گذارد.

وی معتقد است که شهر تهران روی این رسوب نرم بنا شده و همین مسائل در مورد هائیتی نیز وجود دارد.

پدر زلزله‌شناسی ایران افزود: هائیتی یک سرزمین کوهستانی است که بر روی گسلهای زلزله‌خیز بنا شده و تهران نیز چنین شرایطی دارد.

به گفته «عکاشه»، زلزله‌خیز بودن هائیتی به صورت میان صفحه‌ای است ولی تهران که بر روی البرز قرار دارد درون صفحه‌ای است که البته در صورت بروز فاجعه زلزله در اصل مسئله فرقی نخواهد کرد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: گسلهای هائیتی پتانسیل 9 درجه ریشتر زلزله را دارند و گسلهای تهران تا 8 درجه ریشتر پتانسیل دارند. ضمن اینکه باید بدانیم که تهران عمر 220 ساله دارد و به اشتباه به عنوان پایتخت تعیین شده است زیرا همه می‌دانیم که شهر تهران از تجمع چندین روستا شکل گرفته که دلیل اصلی این انتخاب به خاطر خوش و آب و هوا بودن این منطقه بوده است.

«عکاشه» با بحرانی خواندن وضعیت شهر تهران در هنگام وقوع زلزله مشابه هائیتی در پایتخت ایران افزود: مسئله فوق‌العاده جدی است و این واقعیت را نمی‌توان کتمان کرد که این واقعه به احتمال زیاد در تهران هم رخ خواهد داد ولی علم بشر نمی‌تواند زمان دقیق و حتی سال و دهه وقوع آن را بیان کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: هرچند نمی‌توان زمان دقیق زلزله را تعیین کرد اما نباید خودمان را گول بزنیم و به فکر راهکار نباشیم. زیرا بافت تهران آسیب‌پذیر است و چنین شهری با این شرایط نباید کوچه و پس کوچه داشته باشد. به طوری که در روزهای معمولی شاهد بسته شدن خیابانها و ترافیک سنگین هستیم که این مسئله به تشدید بحران دامن می‌زند.

«عکاشه» با اعلام اینکه خیابانهای تهران ظرفیت 500 هزار دستگاه خودرو را دارد اما در حال حاضر بیش از 5/3 میلیون دستگاه وسیله نقلیه در معابر پایتخت وجود دارد، افزود: جمعیت تهران باید بین یک تا یک و نیم میلیون نفر باشد اما می‌بینیم که حدود 12 میلیون نفر در این شهر ساکن هستند و این مسئله هر ساعت حادتر می‌شود.

پدر زلزله‌شناسی ایران با عنوان این مطلب که گره این کار آنچنان پیچیده است که هیچ مقام و مسئولی قادر به باز کردن آن نیست، گفت: باید با تدبیر سیاستها و راهکارهایی در دراز مدت به فکر خروج از بحران زلزله در تهران باشند. چون با این شرایط هیچ شهردار و رئیس‌جمهوری نمی‌تواند تهران را از آسیب‌پذیری نجات دهد.

به نقل از خبرگزاری مهر

 





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


بهینه‌سازی مصرف انرژی، امروزه یكی از موضوعاتی است كه كشورها برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و كاهش هزینه‌های مالی آن را در اولویت كارهای خود قرار داده‌اند.در ایران نیز ظرف چند سال گذشته به این مقوله بیشتر از گذشته توجه شده است.مهندسی ساختمان یكی از عوامل تاثیرگذار در مصرف انرژی است و وسایل گرمایشی و سرمایشی در ساختمان‌ها هم كه عامل مصرف یا تامین‌كننده انرژی هستند، در این میان بسیار مهم تلقی می‌شوند.به چند راهكار ساده كاملا قابل اجرا برای بهینه كردن مصرف انرژی در یك ساختمان توجه فرمایید:



ادامه مطلب را در اینجا بخوانید.


نوع مطلب : مقالات علمی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دانشگاه غیر انتفاعی دانش پژوهان اصفهان در آذرماه امسال قصد برگزاری یک کنفرانس ، تحت عنوان "کنفرانس ملی توسعه پایدار و عمران شهری" را دارد. از تمامی اساتید ، محققان ، پژوهشگران ، دانشجویان ، اعضاء هیئت علمی دانشگاهها و کلیه علاقمندان دعوت میگردد در این کنفرانس حضور بهم رسانند. شرکت کنندگان محترمی که قصد شرکت در این کنفرانس را دارن تا 30 مهرماه فرصت دارند آثار و مقالات علمی - پژوهشی خود را به دفتر کنفرانس ارسال نمایند.

محورهای کنفرانس بدین شرح خواهد بود :

1. مدیریت و توسعه پایدار شهری

1.1 برنامه ریزی شهری و منطقه ای و توسعه پایدار شهری
2.1 حقوق و قوانین شهری در توسعه شهر
3.1 توسعه شهری و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی طرح ها
4.1 مدیریت ساخت و ساز شهری
5.1 مدیریت شهری در شرایط بحران
6.1 محیط زیست و توسعه پایدار شهری
7.1 طرح های گسترش شهری و منطقه ای
8.1 توسعه پایدار و سلامت



2. طراحی شهری و معماری پایدار


1.2 طراحی شهری و محور های توسعه پایدار
2.2 طراحی معماری (معماری بومی ، معماری نوین) و توسعه شهری
3.2 معماری منظر و توسعه شهری
4.2 منظر شهری و توسعه پایدار
5.2 طراحی توسعه شهری و منطقه ای



3. مهندسی عمران و توسعه پایدار

1.3 ژئوتکنیک و توسعه پایدار
2.3 مقاوم سازی ساختارهای شهری
3.3 بهسازی لرزه ای ساختار های شهری
4.3 هماهنگی شکلی سازه و معماری
5.3 توسعه شهری و به کارگیری مصالح بومی در سازه ها
6.3 توسعه شهری و به کارگیری مصالح نوین در سازه ها



4. زیر ساخت ها و شریان های شهری

1.4 آب و فاضلاب و توسعه پایدار
2.4 شریان های حیاتی و توسعه پایدار
3.4 زیر ساخت های شهری و توسعه پایدار
4.4 حمل و نقل شهری و توسعه پایدار
5.4 نقشه برداری و توسعه پایدار
برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت کنفرانس مراجعه نمایید.




نوع مطلب : اخبار دانشجویی و دانشگاهی - علمی و فرهنگی، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط : وب سایت کنفرانس توسعه پایدار و عمران شهری،




 
 
برچسب ها
پیوندها
آخرین مطالب
 
   
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic